Mocne magnesy neodymowe - jak powstały.
Podczas kiedy były projektowane kolejne magnesy o dużej mocy oparte o samar, na początku lat osiemdziesiątych zostały odkryte bardzo ciekawe magnetyczne cechy neodymu w połączeniu z żelazem i borem. Firma General Motors rok po odkryciu stworzyła związek o strukturze chemicznej Nd2Fe14B, mające skład 6% boru, 15% neodymu i ponad 70% żelaza. Proces produkowania magnesów neodymowych o dużej mocy opiera się na dwóch metodach. W Japonii zakład Sumitomo, wchodzący w skład firmy Hitachi, tak samo jak w przypadku silnych magnesów produkowanych z samaru, stosował metodę spiekania odpowiednio przygotowanego proszku, dzięki czemu uzyskiwano gęste magnesy.
W Ameryce magnesy neodymowe o dużej mocy wytwarzano w firmie General Motors metodą bardzo szybkiego schładzania upłynnionej mieszaniny proszków. Z jakiego powodu użycie boru, neodymu i żelaza dało znacznie lepsze rezultaty? Zastosowanie neodymu znacznie mniej kosztowało, niż w przypadku samaru, a oprócz tego neodym charakteryzuje się znacznie lepszymi parametrami magnetycznymi. Niestety temperatura Curie tego pierwiastka nie była na odpowiednim poziomi, z tego też powodu postanowiono podnieść tę temperaturę do 530°C. Taką wartość uzyskano dzięki dodaniu do składu magnesu neodymowego boru. Oprócz tego da się też w szerokim zakresie regulować parametry magnetyczne, przez wprasowanie do stopów innych związków, takich jak gal Ga, miedź Cu, niob Nb i glin Al.
Magnesy wykonane z neodymu wyposażane są też w warstwy ochronne ochraniające przed rdzewieniem i mające zabezpieczające działanie przed oddziaływaniem niekorzystnych warunków pogodowych. Jest to realizowane poprzez dołożenie warstwy miedzianej lub niklowej na przykład w uchwytach wykorzystywanych w poszukiwaniach, czyli magnesach używanych do przeszukiwania dna jezior, rzek oraz mórz. Opracowywane są również nowe magnesy neodymowe, a dzięki postępowi w technologii metalurgicznej proszków, wymyślane są nieznane wcześniej stopy metali o podwyższonej koercji, jak też magnesy o znacznie wyższej temperaturze Curie i możliwości namagnesowania stopów, większej niż 1,6T.