Nowoczesne magnesy oparte na neodymie - jak powstały.
W czasie kiedy projektowano coraz to nowe magnesy o dużej mocy na bazie samaru, na początku lat osiemdziesiątych zostały odkryte nieznane dotychczas cechy neodymu z dodatkiem boru i żelaza. Firma General Motors rok po odkryciu stworzyła związek o strukturze chemicznej Nd2Fe14B, w proporcji ponad 70% żelaza, 15% neodymu, 6% boru. Proces produkowania mocnych neodymowych magnesów wykorzystuje dwie metody. Zakład Sumitomo z Japonii, znajdujący się w strukturach Hitachi, podobnie jak przy magnesach smarowych, używał metody spiekania sproszkowanych materiałów, przez co otrzymywano gęste magnesy.
W USA silne magnesy neodymowe produkowano w firmie General Motors metodą bardzo szybkiego obniżania temperatury upłynnionej mieszaniny proszków. Czemu użycie boru, neodymu i żelaza zapewniło dużo większą wydajność? Wykorzystanie neodymu było znacznie tańsze, niż w przypadku samaru, a oprócz tego neodym posiada lepsze właściwości magnetyczne. Jednak jego temperatura Curie nie była na odpowiednim poziomi, z tego też powodu postanowiono podnieść tę temperaturę do 530°C. Tak wysoki poziom dało się uzyskać przez dodatek do puli składników niewielkiej ilości boru. Dodatkowo można też w szerokim zakresie korygować charakterystykę magnetyczną, dzięki wprasowaniu do stopów pomocniczych związków, takich jak gal Ga, miedź Cu, niob Nb i glin Al.
Magnesy wykonane z neodymu wyposażane są też w specjalne powłoki zapobiegające korozji i zabezpieczające przed szkodliwymi warunkami atmosferycznymi. Wykonuje się to poprzez dodanie cieniutkiej warstwy miedzi albo niklu np. w w wykorzystywanych do poszukiwań uchwytach, czyli silnych magnesach używanych przy przeszukiwaniu dna jezior, rzek oraz mórz. Cały czas są opracowywane nowocześniejsze rodzaje magnesów, a dzięki ciągłym badaniom w metalurgii, powstają coraz to nowe łączenia metali cechujące się zwiększoną koercją, jak też magnesy o znacznie wyższej temperaturze Curie i możliwości namagnesowania stopów, przekraczające 1,6T.